Text
Text
Läsprojekt som ger resultat
Läsprojektet på Bygg- och anläggningsprogrammet (BA) är nu inne på sitt tredje år. Ett projekt som ger positiva ringar på vattnet. För vi märker att elever som har god läsförmåga också lyckas bättre i andra ämnen.

Eleverna på BA-programmet läser på lektionstid tre gånger i veckan, ungefär en halvtimme per gång. Det läses på svenskans morgonlektion och på yrkeslektioner. Alla elever i år 1 läser, likaså deras undervisande lärare. Det har pågått läsprojekt även på El- och energiprogrammet i år. Vi får hoppas att det här är något sprider sig till alla program och alla skolor. För det gör nytta, stor nytta.
Läsprojektet startades upp hos Agneta Blomgren i skolans bibliotek, där hon inledde med en bokpresentation. Eleverna valde och alla lånade var sin bok. Sedan började läsningen.
Läsförståelse är avgörande för att kunna ta till sig information och kunskap. Att få upp läshastigheten är också viktigt. För vår hjärna funkar så att om vi läser för långsamt, då börjar hjärnan hitta på egna saker. Många har nog kommit på sig själva att ibland tänka på annat medan de läser. Det kan bero på att man läst så långsamt att hjärnan börjat grubbla över annat. Det gäller alltså att läsa lagom fort, så man kommer ihåg det man läser och hjärnan förblir fokuserad på läsningen. Därför är BA-programmets läsprojekt betydelsefullt.
Förra årets utvärdering visade att alla elever då hade höjt sin läshastighet och läsförståelse. Årets utvärdering visar även den att eleverna förbättrat sin läsförståelse och läshastighet, enligt deras svensklärare Ulla Bostner De Vivo.
%20Olle,%20Sebbe,%20Filip,%20Micke%20Ba17d%20l%C3%A4ser.jpg)

Bilden till vänster:
Olle, Sebbe och Filip och Micke i BA17D läser koncentrerat.”Tanken med projektet är bra, även om det inte alltid är så roligt att läsa”, säger grabbarna. Alla inser nyttan av att träna läsning. Man behöver kunna läsa bra, för att kunna klara sig bra i livet, anser de.
Bilden till höger:
De flesta har redan konstaterat att läshastigheten förbättrats. Nu testar BA17B om deras läsförståelse har blivit bättre.


Biden till vänster: Så här ser det test som eleverna gör, för att se om deras läsförståelse ökat.
Bilden till höger: Sanel, BA17B, gör en utvärdering av projektet.